THEATER ROTTERDAM / ERIK WHIEN
Toneel
Mary Jane
NIEUW PROGRAMMA
MRT T/M MEI 2027
ZAAL: GROOT

“HAMLET INDRINGEND GEREDUCEERD TOT DE ROUW – LAAT DAT MAAR AAN REGISSEUR ERIK WHIEN OVER.”
★★★★ de Volkskrant over Hamlet
De alleenstaande moeder Mary Jane zorgt voor haar chronisch zieke zoontje Alex. Tegen de achtergrond van piepende monitoren, slapeloze nachten en ziekenhuisbezoeken, houdt zij zich met onwrikbare toewijding staande in hun dagelijkse realiteit. Gaandeweg vindt ze steun bij verschillende gelijkgestemde vrouwen in haar omgeving. Zo ontstaat een netwerk van mensen die vanuit verschillende achtergronden, levensovertuigingen en beweegredenen zorgdragen voor een ander. Samen vormen zij een liefdevol portret van veerkracht, toewijding en hoop.
Mary Jane is het nieuwste toneelstuk van de succesvolle Amerikaanse toneelschrijver Amy Herzog. Het verhaal is semi-autobiografisch en weerspiegelt haar persoonlijke ervaringen met de ziekte van haar dochter. Bij de eerste opvoering in New York werd het direct lovend ontvangen door pers en publiek (nominatie Tony Award, Best Play 2024).
Na de veelgeprezen voorstellingen A Case for the Existence of Goden Hamlet brengt regisseur Erik Whien nu als eerste dit bejubelde toneelstuk naar de Nederlandse theaters, in vertaling van Kim van Kooten en met Charlie Chan Dagelet in de hoofdrol. Een voorstelling over onvoorwaardelijk ouderschap, de kwetsbare toevalligheden van het bestaan en het belang van een gemeenschap.
Add a Title
TEKST: AMY HERZOG
REGIE: ERIK WHIEN
SPEL: CHARLIE CHAN DAGELET, OLGA ZUIDERHOEK, E.A.
VERTALING: KIM VAN KOOTEN
DRAMATURGIE: KYRA MOL
SCENOGRAFIE: MARLOES EN WIKKE
> Regisseur Erik Whien staat bekend om zijn kraakheldere regies, waarin hij zijn acteurs tot ongekende hoogtes stuwt. Zijn voorstellingen zijn geraffineerde, psychologische portretten van de mens in al zijn onvermogen: complex, herkenbaar en liefdevol. Vanaf 2016 maakt hij deel uit van het vaste makersensemble van Theater Rotterdam.
> Zijn voorstellingen Eindspel, Revolutionary Road, Slachthuis vijf en A Case for the Existence of God werden geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival.
